Aider Legal Blogg

Statsbudsjettet 2027: Dette er de viktigste endringene i avgiftene

Skrevet av Amalie Gjerde Utheim - Advokatfullmektig | 7. oktober 2026

7. oktober 2026 la Støre-regjeringen frem sitt forslag til statsbudsjett for 2027. Her er en oversikt over de viktigste forslagene til endringer i merverdiavgift, særavgifter og tollavgifter.

Redusert avgiftsfritak for elbiler

Regjeringen foreslår å redusere avgiftsfritaket for omsetning og leasing av elbiler ytterligere.
Omsetning og leasing av elbiler var fritatt for merverdiavgift til og med 2023. Deretter ble det innført en prisgrense på NOK 500 000, før den ble redusert til NOK 300 000 i budsjettet for 2026.
Regjeringen foreslår nå å redusere grensen videre til NOK 150 000, med virkning fra 1. januar 2027.

Utvidet fritak for merverdiavgift for postforsendinger ut av Norge

Transport av varer er som hovedregel avgiftspliktig, og dette omfatter også brevpost. Ett unntak gjelder transporttjenester som går direkte til eller fra steder utenfor merverdiavgiftsområdet.

Departementet foreslår å utvide fritaket for postforsendinger ut av Norge. Fritaket skal også gjelde når det dokumenteres ved kjøpet at forsendelsen skal til en mottaker utenfor merverdiavgiftsområdet. Frimerker og annen frankering som selges uten dokumentert mottaker, vil fortsatt være avgiftspliktige.

Endringen er foreslått å tre i kraft 1. januar 2027.

Hvor lenge har kommuner frist til å kreve merverdiavgiftskompensasjon?

Finansdepartementet foreslår å utvide fristen for å kreve merverdiavgiftskompensasjon til tre år. Forslaget gjelder kommuner, fylkeskommuner og enkelte private og ideelle virksomheter.

I dag er fristen for å levere skattemelding for merverdiavgiftskompensasjon en måned og ti dager etter hver skattleggingsperiode. Kommer skattemeldingen etter fristen, blir kravet som hovedregel avvist. For kommuner og fylkeskommuner følger foreldelsesfristen fristen for å sende inn skattemelding for neste periode. For andre kompensasjonsberettigede følger fristen skattemeldingen for sjette påfølgende periode.

Departementet foreslår å utvide fristen til tre år etter utløpet av skattleggingsperioden. Innenfor samme frist kan den kompensasjonsberettigede selv endre en tidligere innsendt kompensasjon ved å levere ny skattemelding. Etter at treårsfristen er utløpt, må virksomheten i stedet be skattemyndighetene ta opp saken på nytt.

Departementet foreslår også å utvide skattemyndighetenes adgang til å endre fastsettingen til gunst for den kompensasjonsberettigede. Da gjelder de alminnelige reglene i skatteforvaltningsloven som gir en frist på fem år – også når skattemeldingen ikke er levert i tide.

Endringen er foreslått ved virkning fra 1. januar 2027.

Hvilke særavgifter øker i 2027?

Regjeringen foreslår å prisjustere særavgiftene for 2027. Det gir høyere avgiftssatser på blant annet alkohol, tobakk, veibruk, klimagassutslipp og smøreolje.

Endringen er foreslått med virkning fra 1. januar 2027.

Overføring av CO2-avgiften i petroleumsvirksomheten til særavgiftsloven

Den nye særavgiftsloven trer i kraft 1. januar 2027. Samtidig foreslås det å flytte forvaltningsansvaret for CO2-avgiften i petroleumsvirksomheten fra Energidepartementet og Finansdepartementet til Skatteetaten.

Dagens regler for CO2-utslipp videreføres uten innholdsmessige endringer. Operatøren vil fortsatt være avgiftspliktig og registrert i Særavgiftsregisteret, og må levere skattemelding for særavgifter.

Endringen er foreslått å tre i kraft 1. januar 2027.

Hva skjer med tollavgiften på klær, tekstiler og fisk i 2027?

Regjeringen foreslår å redusere gjenværende tollavgift på klær og tekstiler til en felles sats på 5%.
Målet er å jevne ut forskjellsbehandlingen mellom utenlandske selgere som bruker den forenklede registreringsordningen VOEC, og norske importbedrifter. I dag betaler VOEC-selgere ingen tollavgift ved eksportsalg av klær, mens norske importbedrifter må betale tollavgift ved import av klær.

Regjeringen foreslår også å sette tollavgiften til 0% for syv varenummer innen fisk og maritime produkter. Forslaget omfatter blant annet død fisk som ikke er egnet til mat, fett og olje av fisk til dyrefôr, og safter av hvalkjøtt.